Ontdek het nieuwe spel Era: The Consortium


De verre toekomst. Ongeveer 5 eeuwen na de crashlanding van de Kurmaja, een enorm schip met duizenden kolonisten aan boord, overleeft de mensheid in een ver sterrenstelsel.

 

De bemanning en passagiers van het ruimtetuig waren na de crash echter het grootste gedeelte van hun herinneringen kwijt, waardoor er maar fragmenten van de aardse geschiedenis zijn gekend. Het geheugenverlies zou kunnen te maken hebben met de ‘cryoslaap’ waarin het gros van de aanwezigen zich bevond tijdens de lange reis doorheen de melkweg, maar sommigen beweren dat er veel meer aan de hand is en dat er een samenzwering is die wil verborgen houden waarom het kolonieschip überhaupt werd gelanceerd, of wat er tijdens de trip allemaal gebeurd is.

 

Oorspronkelijk wist de bevelhebber van de Kurmaja, kapitein Rodgers, een maatschappij op te bouwen op de nieuwe planeet, maar tijdens het vierde jaar van het ‘Consortium’ werd hij van de troon gestoten door een aantal revolutionairen die werden geleid door zijn voormalige piloot, de 22-jarige Danny Westwick. Zijn positie werd vervangen door een senaat waarin de 200 machtigste bedrijven zetelden.

Na een dispuut rond de ontginning van enkele mijnen op de naburige planeet Nodens en een te trage reactie op de schade die een zonnevlam in Kurma City had aangericht, wisten twee bedrijven – Smertious Security en Hayden Bank – enorm veel invloed te verwerven.

 

Uiteindelijk zouden ze zich met vijf andere corporaties verenigen als de ‘Big Seven’ en regelgevende autoriteit af te dwingen. De scheur tussen de senaat en de Big Seven was een feit en zou doorheen de jaren enkel groeien. Toen een ander bedrijf van de Big Seven, Open Technology, in 102CE een Einstein-Rosenbrug ontdekte, wist het bestuur het bestaan van dit wormgat lang genoeg geheim te houden om zich voldoende te kunnen voorbereiden op wat er komen zou. De positie van de grote bedrijven werd nog meer versterkt.

 

Doorheen de eeuwen wisten zowel de senaat als de Big Seven hun stempel te drukken op de geschiedenis: Hayden Bank en Smertios Security slaagden erin ome en vredesdeal te negotiëren met het eerste buitenaardse ras waar contact mee werd gemaakt (de communistische Eulutians), de vier van de zeven CEO’s stierven in een mysterieus verkeersongeluk en werden vervangen door hun kinderen, de oorlog met de insectachtige Ximians zorgde voor een nooit geziene technologische vooruitgang (maar ook voor een rabiate xenofobie) voor het trotse ras zich overgaf (al werd hun thuisplaneet later in het geheim vernietigd door Smetios Security).

Ondertussen heeft het Consortium ook de Vilithii – een zelfbewust plantenras – verwelkomd en heeft een weerstandsbeweging de plannen van Smertios Security en Open Technology om alle leven in het zonnestelsel Icaunus te vernietigen onthuld (waarna de CEO van Smertios Security een fataal ongeluk heeft gekregen).

 

De verschillende facties binnen het Consortium leven naast en met elkaar, maar onder de oppervlakte sluimeren de intriges en smeden de verschillende bedrijven allerlei strategieën om hun macht nog verder uit te breiden. Ondertussen hebben ze wel een achtste speler in hun midden moeten verwelkomen…

 

Era: The Consortium is een ‘tabletop roleplaying game’. Zo’n rollenspel wordt gewoonlijk met 1 spelleider en 2 tot 6 spelers beleefd. De spelers creëren eerst elk een personage op papier, waarbij ze kunnen kiezen tussen mensen, de vormloze Eulutians (die vaak wel ‘huidpakken’ dragen om beter te communiceren met het menselijk ras), de insectachtige Ximians (die lang als slaven werden behandeld) en de plantachtige Vilithii, die van (planten)vorm kunnen veranderen nadat ze een vijftigtal uur in een soort gondel doorbrengen. Elke speler geeft dan een aantal punten uit om te bepalen wat de Attributes (de aangeboren eigenschappen), de Skills (aangeworven vaardigheden) en de Specialties (specialiteiten) van zijn of haar personage zijn, waarna het spel kan beginnen.

 

De spelleider vertelt wat de spelers horen, proeven, ruiken, voelen en zien, beslist welke regels moeten gebruikt worden om te kijken of iets wel of niet lukt, en interpreteert de resultaten van de dobbelsteenrollen. De spelers reageren door te beschrijven wat hun personages doen en door als hun personages te praten. Een rollenspel bestaat dus grotendeels uit improvisatie en acteren, al worden de acties beschreven terwijl men doorgaans aan tafel blijft zitten en een spelmechaniek (meestal dobbelsteenrollen) gebruikt om te bepalen of een bepaalde actie lukt of niet lukt.

De spelleiders hebben gewoonlijk een uitgeschreven scenario waar ze uit kunnen putten en waarin het plot staat uitgelegd. Ook de belangrijkste personages (Non-Player Characters) die de spelers (Player Characters) waarschijnlijk gaan ontmoeten staan doorgaans al in het scenario, net zoals vloerplannen en landkaarten, bijvoorbeeld. Sommige scenario’s zijn heel specifiek en bevatten veel details, andere laten veel meer over aan het improvisatietalent van de spelleider. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat er niets in steen staat gegrift: de acties van de spelers hebben invloed op het scenario en soms is het zelfs zo dat ze hun personages dingen laten doen die je helemaal niet zou verwachten.

 

Daar moet de spelleider dan op kunnen reageren. Een ‘tabletop roleplaying game’ doet daardoor veel meer beroep op de verbeelding en de sociale vaardigheden van de spelers en de spelleider dan een computer- of consolegame. De mogelijkheden zijn letterlijk eindeloos.

 

Wat Era: The Consortium zo special maakt, is dat er heel veel aandacht wordt besteed aan de geschiedenis van het Consortium. Nog voor de eerste regels opduiken, krijg je bijna 150 pagina’s aan achtergrondinformatie voorgeschoteld. De periode van 1CE tot 500CE wordt uitgebreid uit de doeken gedaan. Daarbij worden verschillende fictieve personages aan het woord gelaten, terwijl er ook vrij veel notities tussen de tekst staan. Die bieden enorm veel ideeën voor de spelleider, die zijn of haar spelsessies in eender welke periode kan plaatsen. Een enkele spelsessie kan gemakkelijk 2 tot 6 uur of langer duren en het verhaal (een ‘campaign’) kan van spelavond (of –dag) tot spelavond verder worden gezet, zodat de spelers hun personages kunnen zien groeien en ontwikkelen. Banden worden gesmeed, personages krijgen hun eigen achtergrond en geschiedenis, en worden steeds ‘echter’, al kunnen ze natuurlijk ook ernstig gewond geraken of zelfs doodgaan – waarop het meestal tijd is om een nieuw ‘Character’ te creëren.

 

Ook het spelsysteem wordt uitstekend uitgelegd en bovendien wordt Era: The Consortium erg goed ondersteund. Zo zijn er al meer dan 50 podcasts, worden er comics uitgebracht rond Era: The Consortium, heeft het spel een snel groeiende fanbase en is de Kickstarter voor het eerste supplement,Era: The Consortium – The Secret War, waarin spelers spionnen en geheimagenten kunnen spelen, al een succes. Dat Shades of Vengeance ook andere rollenspelen uitbrengt die een verschillend genre belichten, maar wel eenzelfde spelsysteem gebruiken, zorgt er verder voor dat spelers die daar zin in hebben, rollenspelen kunnen combineren. Heb je nog nooit een rollenspel geprobeerd? Dan vormt Era: The Consortium een geweldig startpunt! Ben je al een rollenspeler? Dan biedt dit ‘RPG’ iets unieks waarop je honderden spelsessies kunt baseren. Een aanrader.

 

Shades of Vengeance kwam in 2014 boven water nadat CEO Ed Jowitt zijn eerste rollenspel klaar had. Met Era: Lyres, Era: The Empowered en Era: Survival worden ook de fantasy-, superhelden- en overlevingsgenres belicht, maar de sciencefiction van Era: The Consortium vond als eerste een weg naar het grote publiek. Bijzonder aan het Engelse Shades of Vengeance is dat het bedrijf ook andere spelontwikkelaars wil helpen en ondersteunen. Mensen die zelf een idee hebben voor een rollenspel, kunnen bij de uitgever terecht voor advies en meer, waarna Shades of Vengeance hen helpt bij hun Kickstarterprojecten en hun spel ook uitgeeft. In tegenstelling tot gelijkaardige initiatieven, behouden de bedenkers alle rechten en hoeven ze pas een bijdrage te betalen als hun Kickstarter succesvol is – een uniek project in de rollenspelwereld!

 

Recentelijk heeft het invloedrijke Indie Press Revolution beslist om producten van Shades of Vengeance internationaal te verkopen en te distribueren – een enorm pluspunt voor een onafhankelijk spelbedrijf!

 

 

Meer informatie: www.shadesofvengeance.com