Wargamebespreking: Dystopian Legions - Codename Iron Scorpion


De wereld is verscheurd door oorlog. De nieuwe technologie die tijdens de de Sturginium Age werd geïntroduceerd, is gebruikt om massieve oorlogsmachines te creëren.

 

Elke grote natie van de aarde is verwikkeld in een nietsontziende Wereldoorlog, elk continent – zelfs Antartica – is een strijdtoneel geworden. Sommigen dachten dat de strijd maar tijdelijk was, dat de gigantische Land Ships en de vooruitgang in de wetenschap uiteindelijk voor een betere wereld zouden zorgen. Ze hadden het mis. Traditionele wapens als pistolen en geweren zijn aangevuld met snel vurende veldkanonnen, vlammenwerpers, handgranaten, raketten, elektrische Teslawapens, gifgas, hittestralen en kanonnen die stralingsenergie uitspuwen. Infanteriesoldaten kruipen in stevige wapenpakken en rijden de slagvelden op in bepantserde voertuigen voor ze opgesteld worden, klaar om hun leven neer te leggen. Cavalerie-eenheden vliegen over het strijdtoneel met raketpakken op hun rug of besturen bewapende stoomfietsen.

 

Ondanks al die nieuwe technologieën, is het nog steeds de infanterie die de meeste gevechten uiteindelijk beslecht en de bepalende factor blijft in de oorlog. Het zijn de voetsoldaten die de loopgraven in moeten, bunkers moeten veroveren en strategisch belangrijke kruispunten moeten

 

beschermen. En het zijn deze militairen waar Dystopian Legions om draait. Dystopian Legions is een wargame van Spartan Games en dus kennen de regels heel wat raakvlakken met een spel als Firestorm Planetfall, maar de schaal verschilt wezenlijk; Dystopian Legions gebruikt immers geen modellen die gebeeldhouwd zijn op een schaal van 10 millimeter, maar wel op een meer courante schaal van 28 millimeter, die wellicht ook vertrouwder zal aanvoelen voor de meeste rollenspelers. Een eenheid wordt hier een Section genoemd, spelers zijn Commanders en de miniatuurleiders op het veld zijn Senior Officers.

 

Er worden verschillende Model Types onderscheiden in Dystopian Legions: Infantry (Gun Teams, Field Guns of Heavy Infantry) en Cavalry (Jetpacks, Ironclads en Heavy Ironclads). Elke soort model heeft een Model Profile met daarop de volgende Stats: Name (zoals Federal Infantryman), Type (zoals Infantry), Movement Value (in inches), Injury Rating (het aantal Successes dat tegen het model moet gerold worden om het 1 Life Point te laten verliezen),

 

Melee Attack Dice (het aantal en de soort dobbelstenen dat moet gerold worden bij lijf-aan-lijfgevechten), Weapons en eventuele specifieke Model Assigned Rules. Ironclads hebben geen Injury Ratings en Life Points, maar verschillende Armour Ratings (eentje voor hun voorkant, eentje voor hun achterkant en eentje voor hun zijkanten) en Hull Points. Ze zijn niet zo wendbaar en gebruiken net als voertuigen een sjabloon wanneer ze draaien, waardoor ze brede bewegingen moeten maken om van richting te veranderen. Ze zijn echter in staat om andere Ironclads te rammen of om doorheen vijandelijke infanterie te ploegen. Wapens hebben een Effective Range en een Long Range die ook hun Ranged Attack Dice en Iron Clad Attack Dice bepalen. Vaak hebben ze ook speciale Model Assigned Rules die hen veel meer eigenheid en variatie verleent. Verder kan er in dit spel ook gebruik worden gemaakt van leuke dingen als mijnenvelden en boobytraps.

 

Dobbelstenen worden net zo gelezen als in Firestorm Planetfall (zie onze bespreking van die game voor meer informatie), wat betekent dat er speciale dingen kunnen gebeuren als je een 6 rolt op een zeszijdige dobbelsteen (D6). Figuurtjes die worden gedood, worden samen met gebruikte Tactical Action Cards naast de tafel in de Graveyard (het ‘Kerkhof’) geplaatst, maar Ironclads (troepen in grote gemotoriseerde wapenrustingen) blijven inactief op het veld staan als Hulks. Net zoals in Firestorm Planetfall, wordt de volgorde waarin allerlei zaken gebeuren meestal bepaald via Opposed Command Checks.

 

Ook deze keer gebeurt dat met 2D6, maar of zessen dubbel tellen of extra dobbelstenen genereren, hangt af van de Quality van de troepen (Militia, Regular of Veteran). Als de Section die een Command Check moet uitvoeren een NCO of Officer binnen Command Range heeft, kunnen er extra dobbelstenen gekocht worden met Command Points. De Commander die de Opposed Command Check aanvankelijk wint, heeft de Strategic Advantage en mag beslissen wie in een eerste stap zijn Heavy Ironclad Sections eerst moet opstellen.

 

Degene die heeft verloren, heeft de Tactical Advantage en beslist wie zijn eerste ‘gewone’ Section op het slagveld moet plaatsen. Dat gebeurt om de beurt, waarna alle Scouts en vervolgens de Infiltraters het strijdtoneel mogen betreden. Zij kunnen, afhankelijk van het gekozen Scenario, op verschillende plaatsen uitrukken, maar nooit dichter dan 12” van een vijand. Elke kant krijgt ook een vooraf bepaald aantal Tactical Action Cards, +1 per volle 250 punten dat een strijdkracht waard is, met een maximum van 10. Elke Officer en NCO op het terrein genereert een aantal Command Points die in een gemeenschappelijke pool worden geplaatst voor hun eigen strijdkracht. Ze mogen echter enkel bevelen uitvaardigen die niet meer Command Points kosten dan het aantal dat ze zelf elke Turn genereren. Sections binnen de Command Range van bevelhebbers die gedood worden, moeten bovendien Morale Checks maken om de moed niet te verliezen. Morale Checks vormen overigens een centraal onderdeel van het spel en kunnen door allerlei zaken (het overgebleven aantal Life Points, de aanwezigheid van een Officer of Suppression Fire, bijvoorbeeld) beïnvloed worden. Als ze 1 of 2 Shaken Markers krijgen, zijn Sections Shaken (waardoor al hun schoten Rushed worden, ook Melee Attacks enkel nog raken op een 5+ en er geen Objectives mogen veroverd worden). Vanaf 3 Shaken Markers volgt er een Rout, mogen de Sections niet meer schieten en moeten ze wanneer ze geactiveerd worden terugtrekken.

 

De verschillende bevelen (With Me!, Make That Safe!, Form Line, Focus Fire, Snap Out Of It!, Disengage!, On My Mark en Rally) hebben elk hun eigen Command Point Cost, die moet betaald worden door de NCO of Officer. De Section zelf moet echter ook een of meerdere Command Checks maken om juist te kunnen uitvoeren wat gevraagd wordt. Leuk is ook dat er onderscheid wordt gemaakt tussen 22 verschillende soorten terrein, van (on)diep water tot wegen, kraters, loopgraven en puin tot houten hekken. Al die verschillende vormen van Terrain hebben hun eigen effecten. Zo worden Ironclads niet vertraagd door struiken en kunnen ze die zelfs verpletteren, maar telt die begroeiing als Difficult Terrain voor Infantery, Heavy Infantry en Cavalry, terwijl de struiken ook bruikbaar zijn als Soft Cover.

 

De spelvolgorde in Dystopian Legions is gelijkaardig aan die van Planetfall Firestorm, met een Pre Turn Phase (Tactical Action Card Step, Command Points Step, Late Arrivals Step en Initiative Step), een Section Activation Phase (met een Command Segment, een Movement Segment en een Shooting Segment, allemaal op hun beurt opgedeeld in verschillende Steps), een Melee Phase en een End Phase.

 

Ook in dit spel is Coherency belangrijk en moeten de troepen binnen een Section voldoende dicht bij elkaar blijven. De mogelijke Movement Actions zijn Advance, At The Double (waarbij er een afstand mag afgelegd worden van 2x de Movement Value, maar er mag dan niet meer geschoten worden en er mag normaliter geen Line Formation aangehouden worden), Hold Your Ground, Charge (gelijkaardig aan At The Double maar er wordt contact gemaakt met de vijand), Embark en Disembark. Jetpacks en Ironclads moeten zich verder schikken naar een aantal speciale regels. Aanvallen is vrij intuïtief: elk model dat deelneemt, draagt zijn Attack Dice bij aan de Attack Dice Pool en elke rol van 4+ is gewoonlijk een Success, terwijl er afhankelijk van het soort rol extra effecten kunnen zijn. Als de tegenstander schilden ter beschikking heeft of beschutting geniet, mag hij een Shield en/of Cover Save maken om het aantal successen te verlagen. Het aantal overgebleven Successes wordt dan vergeleken met de Injury Ratings van het geraakte figuurtje, waarna er eventueel ook nog Morale Checks moeten worden gemaakt. Wie onze bespreking van Firestorm Planetfall heeft gelezen, herkent waarschijnlijk heel wat elementen uit die spelregels. Ook nu weer zijn er natuurlijk regels voor het beslechten van lijf-aan-lijfgevechten en voor zaken als rook, indirect vuur, enzovoort. De achtergrond wordt in het Core Rulebook behoorlijk vaak gehouden en wordt verder uitgediept in de Codename Iron Scorpion Campaign Guide. Daarin krijgen we zo’n 20 pagina’s aan kortverhalen, enkele Scenarios en statistieken voor troepenmachten van twee verschillende facties: de République of France en de Covenant of Antartica.

 

De andere troepentypes kan je als gratis downloads op de website van Spartan Games vinden, wat toch wel een aardige toegeving is aan de spelers. De doos zelf bevat echt alles wat je nodig hebt om te beginnen, maar doorwinterde wargamers zullen zeker meer aankopen willen doen. De figuurtjes zijn allemaal van metaal en hars, maar de meeste hebben redelijk wat assemblage nodig.

 

Wie nog nooit modelletjes heeft klaargestoomd met vijl, tang en lijm, zal misschien wel wat hulp kunnen gebruiken. Ook het gebouw moet geassembleerd worden uit met laser gesneden kurk. Wat de regels betreft: die werken uitstekend. Dystopian Legions speelt vlot en houdt het midden tussen een gemakkelijke wargame en een complexere variant. Dat verschillende wargames van Spartan Games gelijkaardige systemen gebruiken, helpt bovendien.

 

Het is zo immers veel gemakkelijker om meerdere spelletjes op te pikken. Terwijl Firestorm Planetfall allerlei details heeft die dat spel uniek maken, zoals de droppunten, voelt Dystopian Legions echter iets meer aan als vele andere wargames. Zelfs de Ironclads zijn niet zo heel bijzonder als je weet dat er ook zoiets bestaat als Warmachine. Toch blijft dit een erg genietbare wargame, met meer dan degelijke regels en knappe figuurtjes. Dat alles ook erg goed wordt ondersteund door Spartan Games zelf en dat deze introductieset slechts een klein deel vormt van een wereld die vrij goed is uitgewerkt in tal van andere producten, is een extra voordeel.

 

Beoordeling: **** (uit *****)

 

Dystopian Legions: Codename Iron Scorpion

Wargame

Uitgever: Spartan Games

Auteur: James Flack, Derek Sinclair, Michael Hetherington, Neil Fawcett, Sam Bevan

Doos/131 blz. Regelboek/51 blz. Campaign Book/gevechtsobjectieven/1 gebouwencomplex/sjablonen/ 15 dobbelstenen/2 volledige facties


Meer info: www.spartangames.co.uk


Dirk Vandereyken