Wargamebespreking: Mars Attacks - The Miniatures Game

Tja, soms wéét je gewoon dat je een slechte dag voor de boeg hebt. Neem nu de zonderlinge ex- veteraan Deke, of ex-automecanicien, ex-houthakker, ex-vuilnisman, ex-stukadoor, ex-truckchauffeur Joe, of de welgemanierde zestienjarige Ashley, die zich net aan het voorbereiden was voor haar eindejaarbal…

Wanneer de vliegende schotels in de lucht begonnen te verschijnen en groene aliens met uitpuilende ogen in het straatbeeld werden gezien, wisten ze allemaal wel hoe laat het was: de aarde werd aangevallen! Het leger arriveerde al snel en begon al even vlug te schieten zonder vragen te stellen.

De inwoners van het tot dan toe weinig betekenende stadje Greenville kwamen echter terecht in het spervuur tussen beide partijen. De voortvluchtige misdadigers Buddy en Brandi, plaatselijke nerd Phil, de pas ontwaakte ridder Edwyn, die in 1504 door de buitenaardse wezens werd gekidnapt, politieagente Eva en jeugdig delinquent Troy: ze hadden niet veel tijd nodig om te begrijpen wat voor dag dit is. Dit is de dag waarop Mars aanvalt.

Het spel

Mars Attacks: The Miniatures Game is een tabletop wargame dat gebaseerd is op het komische Mars Attacks kaartspel uit 1962.

De actie vindt plaats in Greenville, dat de Martianen als strijdtoneel hebben gekozen. Een geheim genootschap dat zich Novas Vira noemt, is immers vastbesloten om de aarde te verdedigen terwijl de diverse regeringen niets doen (of althans deden). Het heeft een geheim communicatienetwerk uitgebouwd, maar een van de buitenaardse generaals, Tor, heeft nu ontdekt dat er ergens in Greenville een zendstation verstopt is dat gebruikt wordt door Novas Vira. De kwaadaardige bevelhebber heeft dan ook zijn kans schoon gezien om uit te zoeken wie de leider is, hem of haar uit te roken en gevierd te worden als een van de grote helden van de invasie.

De game wordt, in tegenstelling tot de meeste wargames, gespeeld op een slagveld met vaste afmetingen dat is onderverdeeld in 64 vierkanten van elk 3x3 inches groot.

Elke kant kent zowel generieke Soldiers als individuele Heroes en ieder model heeft Statistics voor Model (de naam van het figuurtje, zoals ‘Martian Grunt with Disintegration Rifle’), Shoot, Fight, Survive, Range, Heroics (indien toepasselijk) en Abilities. Zowel Shoot, Fight en Survive worden uitgedrukt in een cijfer met een + erachter, zodat alles heel erg intuïtief overkomt: rol met een aantal achtzijdige dobbelstenen en slaag als je het cijfer haalt.

Binnen een Round komen alle figuurtjes in beurten aan bod. Tijdens een Turn mogen twee modellen geactiveerd worden. Voor of na je elk figuurtje activeert, mag je bovendien een kaart uitspelen. Mogelijke Actions zijn: 2 vakjes bewegen, 1 vakje bewegen en schieten, schieten en dan 1 vakje bewegen, mikken en schieten, opstaan en 1 vakje bewegen, opstaan en schieten, opstaan en vechten (als er een vijandelijk figuurtje in hetzelfde vakje is) of niets doen.

Als er zich vijanden in hetzelfde vakje bevinden, moet je overigens voor Fight kiezen, ze zijn dan dichtbij om te kunnen beschieten. Vechten doe je door beide partijen 3 achtzijdige dobbelstenen te laten rollen, +1 dobbelsteen als het model vanuit een ander vakje komt en +1 dobbelsteen als er een of meer vrienden in hetzelfde vakje staan. Aanvallers scoren een succes voor elk resultaat op elke dobbelsteen die gelijk of hoger is dan hun Fight-score; verdedigers kunnen Fight gebruiken als ze willen terugvechten, of Survive als ze uit de weg willen duiken.

Wie al Rattled is, kan echter enkel voor Survive kiezen. Voor elke 8 die je krijgt, mag je bovendien een extra dobbelsteen rollen en die blijft ‘exploderen’ zolang je achten werpt. Het verliezende model wordt uit het spel genomen.

Bij gelijke resultaten of wanneer er succesvol uit de weg wordt gedoken, gebeurt er niets. Ook schieten doe je met 3 dobbelstenen, +1 dobbelsteen als de volledige tegenstander zonder obstakels tussen kan gezien worden. De Aim Action geeft ook een extra dobbelsteen. Nu kan de tegenstander enkel zijn Survive gebruiken om de aanval proberen te ontwijken, maar daarvoor mag hij slechts 3 dobbelstenen gebruiken.

Als een model wordt gedood, moeten alle andere figuurtjes elk een dobbelsteen rollen. Bij een resultaat van 1 tot en met 4 is een model Rattled en wordt het op de plaats waar het staat neergelegd. Het komt weer bij door een Action te nemen om recht te staan.

Zo, veel meer regels heeft Mars Attacks niet om het lijf. Wel zorgen de kaarten ervoor dat er heel wat extra effecten in spel kunnen komen. I

n het begin van de wargame trekt elke speler 4 kaarten en aan het einde van een Round mag je kaarten inwisselen. Sommige zijn op eender welk moment te gebruiken, andere enkel tijdens jouw Turn. Bovendien kan je enkel kaarten spelen die bij jouw kant (rood voor Martians en blauw voor Humans) horen.

Op die manier kan je bijvoorbeeld over extra wapens beschikken of bepaalde gebeurtenissen inroepen. Verder moeten er in de meeste Scenarios Critters gevonden worden door Martians en moeten de Humans Alien Secrets oppikken. Die worden voorgesteld door fiches die op het speelveld worden geplaatst. Ook zijn er allerhande Abilities die het spel wat complexer en interessanter maken, zoals Armour, Brave, Fixin’ Stuff, Smite!, enzovoort. Vaak gaat het om vaardigheden of persoonlijkheidskenmerken met een komische noot, zoals Dragon Slayer, Klutz, Star-Crossed Lovers en Too Many Late Nights. Die voegen meteen heel wat sfeer en eigenheid toe aan Mars Attacks.

Beoordeling

Mars Attacks is het soort wargame dat je écht meteen uit de doos kunt halen en na een half uurtje kunt spelen. Wat we als gamers met twee linkerhanden fantastisch vinden, is dat alle plastic figuurtjes al volledig geassembleerd zijn. Er komt dus voor een keertje geen snij- of plakwerk aan te pas – geweldig!

Ook de vele terreinstukjes, die vooral bestaan uit stukjes muren, olievaten en lantaarns, kan je meteen in elkaar klikken (of los laten staan) en op het speelveld plaatsen. Dat veld stelt overigens een gedetailleerd kruispunt voor dat je ook kunt gebruiken voor andere rollenspelen of wargames die modellen van dezelfde schaal (zo’n 28 millimeter) gebruiken.

Het is echter poepsimpel om jouw eigen terrein te gebruiken of de actie te verzetten naar grotere velden, al zal je daarvoor even een huisregel moeten opstellen (er zijn trouwens al verschillende online te vinden) waarbij er wordt gemeten in plaats van gewoon vakjes te tellen. De regels zijn zoals vermeld behoorlijk simpel, maar door de Abilities van de verschillende modelletjes en door de kaarten kruipt er toch voldoende variatie en tactiek in Mars Attacks.

Vooral wanneer je de legers begint uit te breiden met apart te kopen figuurtjes, krijgt deze wargame een extra dimensie. Als je het zo uit de doos speelt, voelt het echter aan als een hybride tussen een pure wargame en een boardgame als Zpocalypse. Doorwinterde wargamers zullen misschien meer details en regels willen, maar Mars Attacks staat wel garant voor enkele uurtjes pure fun.

Beoordeling: **** (uit *****)

Mars Attacks: The Miniatures Game Wargame

Uitgever: Mantic Games