Wim Tellier legt 3000m2 grote foto op het strand van Knokke-Heist


Foto: Stefan int Panis
Foto: Stefan int Panis

Op donderdag 24 september stelde fotograaf/conceptueel kunstenaar Wim Tellier zijn nieuwste project voor op het strand van de mondaine kustgemeente Knokke-Heist.


Tellier, gekend om zijn kunstinstallaties met grote blow-up foto’s, ging ook deze keer de “grote maten” niet uit de weg: de ronde foto op het strand is precies 3.000 m2 groot.


Wim Tellier vergaarde internationale roem en erkenning met o.a. kunstprojecten die meteen zijn handelsmerk vastlegden: “We Wish” in 2006, waarbij hij een blow-up van zijn zoontje van 600 m2 maakte, op de Grote Markt van Antwerpen uitrolde, en dat nadien herhaalde in diverse wereldsteden, met een laatste expo op de Santa Monica Pier in Los Angeles; “Protect 7-7” in 2009, met de eerste tentoonstelling op Antarctica en de reprise met de 6 foto’s van 800 m2 elk op de Antwerpse Zuiderdokken; in juni 2013 “We Drift” met de honderden op de Scheldestroom drijvende foto’s.


In de zomer van 2014 realiseerde hij in samenwerking met Canon 2 unieke kunstinstallaties op Tomorrowland. Eén installatie omvatte 46 camera's om één van de meest unieke groepsportretten aller tijden te maken.


Wim Tellier maakt dus enorme blow-ups van zijn opnames. Meestal is er één dominant onderwerp. Dat zeer groot wordt afgebeeld. De achtergrond bestaat meestal uit een patchwork van kleinere afbeeldingen die onder één thematische noemer kunnen worden gevat. Op het strand van Knokke-Heist is dat niet anders: een cirkelvormig beeld van in totaal 3.000m2, met een doormeter van 61 meter. Het is een beeld met een dubbele beeldvorming, waarvan het hoofdobject een klein, kwetsbaar zeediertje, een kleine krab van ongeveer 2,5 cm.


Dat beeld werd liefst 1.000 maal vergroot, de maximaal doenbare vergrotingsfactor. De achtergrond zijn fish-eye foto’s van unieke landschappen, waarvoor Wim Tellier de hele wereld rondreisde. Deze beelden hebben de bedoeling de toeschouwers een open kijk op de wereld aan te bieden. De opname van de kleine krab dateert van juni 2014.


Hij kon hiervoor rekenen op het Vlaams Instituut voor de zee in Oostende. Zij schakelden daarvoor hun boot ‘de RV Simon Stevin’ in. De onderzoekers aan boord controleerden tijdens hun wetenschappelijke tochten hun netten voor een unieke gemarmerde krab. Na 2 maanden hebben ze dit prachtige exemplaar gevonden in de Noordzee. De fotoshoot van de krab nam een hele dag in beslag. Nadien zette Wim de krab eigenhandig terug in de Noordzee. De landschappen werden gefotografeerd over een periode van 2 jaar en Wim maakte 400 unieke foto’s, die uiteindelijk het patchwork vormen. Het grafische aspect van het project is meer dan vooruitstrevend en revolutionair.


Wim Tellier: “Het totale fotobestand is meer dan 400 Gigabyte! Gezien deze gigantische resolutie werd het beeld gedrukt op banden van 2,20 meter breed en 30 meter lang. Zonder de steun van Canon zou deze realisatie onmogelijk en onbetaalbaar zijn geweest en had deze topkwaliteit nooit kunnen gerealiseerd worden. Het naadloos aan elkaar lassen van deze banden was een apart huzarenstuk, dat met een uiterste zorgvuldigheid en precisie moest gebeuren!” Afgewerkt resulteerde dit in een perfect cirkevormige foto, waarvan het totale gewicht 1.800 kg. bedraagt. Dit aspect maakt ook het opplooien en ontplooien van het beeld tot een hele uitdaging, vooral omdat dit met mankracht moet gebeuren.


Ecologische voetafdruk De “TIME “ foto zal 2 à 3 weken op het strand van Knokke-Heist blijven liggen op de toplocatie voor het Grand Casino Knokke. Op de dijk worden 5 grote kubussen van 4m. hoog geplaatst, waardoor de dimensie van het gigantische beeld duidelijker zal worden. Het publiek mag over de foto wandelen om ook de fish-eye foto’s goed te kunnen bewonderen. Zonder het te weten zullen de toeschouwers op die manier, o.a. door het zand aan de schoenen, bijdragen aan de gedeeltelijke vernietiging van het kunstwerk. Een treffender illustratie van de ecologische voetafdruk van de mens is nauwelijks denkbaar. Jammer genoeg gebeurt dit ook elke dag met onze planeet.


Na de expositie in Knokke- Heist zal het conceptueel beschadigde beeld in 12 spieën gesneden worden. Wim start dan aan het tweede luik van het TIME project en gaat eigenhandig de 12 spieën integreren op 12 toplocaties over de wereld. Elke locatie zal dan een eigen, uniek verhaal vertellen. De bekommernis van Wim Tellier over de staat van onze planeet, de gestage teloorgang van de schoonheid van de aarde en de vernietiging van de natuur spreekt uit heel zijn oeuvre. Wim confronteert de kijker met de vergankelijkheid van zijn habitat maar ook met de eigen vergankelijkheid.


Dat doet hij door de keuze van zijn thema’s, de keuze van de mensen die hij fotografeert en, uiteraard door de keuze van de landschappen waarin en waarmee hij werkt. Maar Wim is geen documentalist. Hij is een artiest. Wellicht één van de meest oprechte die er op deze aarde rondlopen. Hij werkt met zijn camera en met zijn beelden en creëert op die manier een eigen, overtuigende taal.